Grønland 4

Første dag hvor jeg ikke skulle pakke ned og rejse til et nyt sted. Dagen blev brugt på en lang smuk og hård tur op på en af fjeldsiderne. Dejligt bare at have sit eget telt parat i dalen og en noget lettere rygsæk kun med fotoudstyr.

Kun 200 fra mit telt !

Grønland 3

Dag 3

Efter en noget “kompakt” søvn i den lille hytte var der afgang i lille båd kl 9 mod første camp. Det var en fiskebåd vi sejlede i. Åben og med siddeplads til fem passagerer. 2 stk 100 hk udenbordsmotorer sørgede for at vi kom hurtigt afsted. I tre timer sejlede vi ind i den smukke fjord. Endelig var jeg tæt på at være fremme ved den første location, nu skulle jeg endelig til at fotograferer. Der var gået tre år siden jeg første gang tænkte at jeg ville afsted på en tur som den her. Først sidste år fik jeg søgt penge hos Ophavsretsfonden og tilmeldt mig denne års tur. Et unikt sted var vores først lejr med flotte bjerge omkring. En flod fra dalen gav os mulighed for at lave nogle smukke vandfalds billeder. Første nat i telt. Regnvejr det meste af natten og blæst.

Max og Ben, turleder og isbjørnevagt på turen ud til lejr 1

Grønland 2

Dag 2

En formiddag med meget kedeligt vejr. Gået en tur i byen. Afgang mod Nanortalik kl 12. Flot med isbjerge. Havde pause i Quqortoq. Sidste stræk mod Nanortali tog et par timer og endelig var hele holdet samlet. Sovet i “vandrehytte”.

Green - 0705.jpg

Grønland 1

Dag 1

Afrejse Cph kl 11.20

Ankomst Narsarsuaq. Bygden er en gammel lufthavn som amerikaneren havde under Anden Verdenskrig og Korea Krigen. Der sker ikke så meget, her er meget præget af at byen virker som overnatnings sted for turister. Mødt Ungarske Peter også deltager på turen. Fik gode billeder 400 meter bagved Vandrehjemmet. Var heldig at få en hel sovesal for mig selv. Man føler godt nok at man er meget langt væk fra resten af verden. Internetforbindelse skal man ikke regne med, det er for dyrt at bruge sin mobil. Fik nogle få minutter på en meget langsom - men dyr - wififorbindelse på vandrehjemmet.

Lille vandfald som ligger kun fem minutters gang fra vandrehjemmet.

En af de sidste billeder fra Grønland

Man finder hurtig ud af at ting kan tage dage når man rejser på Grønland. En rejseplan skal være fleksibel og med massere at ekstra tid, hvis vejret skulle vende.

Vi manglede den sidste trediedel af workshoppen da et stort stormvejr var på vej, og vores planer måtte med få timers varsel laves helt om. Det endte med at jeg havnede i Narsarsuaq i tre dage inden jeg skulle flyve hjem. Til at starte med var det ikke det bedste sted at fotograferer, troede jeg, men det viste sig at Narsarsuaq kom med flere positive overraskelser.

Den sidste dag inden afrejse, skulle vi lige op på et plateau over byen for at få den sidste solnedgang……. Med udsigt over en gletcher længere inde i dalen fik jeg det her billede.

Green - 9511-HDR.jpg

Fotokursus på Færøerne

Jeg har i samarbejde med Rejsebureauet Viavana lavet en Fotorejse til Færøerne.

Gasadalur

Tag med på fem udfordrende fotodage i noget af verdens mest unikke og fotogrene natur. Vi tager på dagsture med vores kamera, og du bestemmer selv, hvor fototeknisk du vil udfordres. Vi fokuserer på unikke naturoplevelser og fotoopgaver, der løfter dit niveau. Du skal være forberedt på at vandre i det fabelagtige færøske natur og hvad der dertil hører af regnvejr, modvind, sol og mudder. Men én ting er sikker: efter turen flyver du hjem som en bedre fotograf.

Check rejsen på Viavana.dk

Hverdags opgaven

En gang I mellem skal jeg ikke rejse langt, fotograferer i waders med iskoldt vand omkring sig, eller kæmpe med en royal som ikke giver en mere end tre sekunders opmærksomhed. Jeg har for nyligt fotograferet Iben Jørgensen, som er psykolog.

Se hendes website her: DetSundeSind.dk

ij - 0068Web.jpg
ij - 0447Web.jpg
ij - 0145Web.jpg
ij - 0315Web.jpg

The lowlightmonster

Det er ikke hver dag at der kommer et objektiv som "kan" noget nyt. Men da Sigma i efteråret introducerede deres 14 mm 1.8 var jeg ikke i tvivl. Der er en del 14 mm objektiver på markedet, men ikke nogen der er så lysstærke. En forskel på over et stop (1.8 til 2.8) er ret markant. Desværre havde jeg kun 12 minutters nordlys på min tur til Lofoten, men det var nok !

Road - 1784.jpg

Vild med Dans

På opgave for Billed Bladet var jeg i tv-studiet for at lave billeder af Vild med Dans. Det var første gang at jeg skulle bruge mit Sony A9 til den slags opgaver. En fantastisk opgave.

Færøerne har alt en landskabsfotograf kan drømme om

I starten af Juni var jeg fire dage på Færøerne. Jeg skulle dække landskampen i fodbold mellem Færøerne og Schweiz, men fik også en god mulighed for at fotograferer den smukke unikke natur.

Letisvatn

Saksun

Det var en fantastisk oplevelse. Der er rigtig mange muligheder indenfor et geografisk lille område. Jeg glæder mig meget til at komme tilbage. Vil helt sikkert komme på et andet tidspunkt da der manglede lidt "action". Ikke nok vand i vandfaldene, sneen var smeltet på fjeldet, og der var for meget lys..... solen gik ned kl 23 og var oppe igen 02....

MEGAPIXELS !

Really Right Stuff har lavet en ny "gimbal" som er til at betale - PG-01. Men dette værktøj kan du "stitche" dine billeder sammen til et stor billede i fx Photoshop. Det er ikke en teknik man kan bruge til alle billeder, langt fra, men når man har muligheden giver det udvidede muligheder. På billedet herunder er jeg i gang med at lave et panorama bestående af 2 x 7 billeder.

Kullaberg i Sverige

Fuldmånelys over Rammsjöen

Kalenderen siger "forår", men det var stadigt koldt lørdag aften i Halland. Det var næste umuligt at se noget uden at tænde sin pandelampe, men mit kamera kunne på 20 sekunder fange dette smukke udsigt over Rammsjöen. Det kan varmt anbefales at udfordre dit moderne digitalt kamera i mørke.

Rammsjøen en nat før fuldmåne

Det vigtigste udstyr er ikke kameraudstyr !

Nu skriver jeg om landskabsfotografi, men det kunne ligeså godt gælde for alle genre af fotografi. Jeg ser gang på gang at fotografer har rejse flere tusinde kilometer for at fotografere i fx. Nordnorge. Og når de så står og skal til at fotografere en drømme location, så er det ikke forberedt godt nok. Alt for mange bliver kolde, våde, eller er ved at ryge på røven gentagne gange på den glatte is. Waders, gummistøvler, knæbeskyttere og handsker burde være standard udstyr for en naturfotograf. Halvdelen af mine favoritbilleder er tager fra en meget lav position, så man skal på knæ for at se i kameraet....

Her iført waders, vandtæt til lige under armene !

Gode vandrestøvler, som er vandtætte, og knæbeskyttere er et must, inden jeg åbner min kamerarygsæk. Men waders er det bedste.......

Senja - Nord for Lofoten og mindst lige så flot

Jeg er netop hjemvendt fra Senja. Jeg har deltaget i en workshop med Lofototen Tours, hvor målet var at komme lidt ud i "hjørnerne" af den store norske nationalpark, 200 km nord for Polarcirklen.

Devils teeth ved Ersfjord

Turen tog otte dage, og det var med begrænset held. Faktisk havde vi kun gode forhold i ca to dage. Flere storme drev fra Grønland ind over hele Nordnorge, og i slutningen var vi udsat for regn. Det resulterede i at det var meget glat at køre i bil. Vi havde een dag hvor forholdene var helt ideelle. Skyer men ikke for meget blæst og regn.

Tak til Brian Lowett for dette billede af mig

Jeg kommer helt sikker tilbage til Senja, men jeg vil næste gang ikke planlægge turen lang tid i forvejen. Vejret betyder ALT, og derfor vil jeg fremover bestille flybillet få dage forinden, så jeg kan være sikker på vejret er ok.

Zeiss Batis 18 mm. 2.8

Det er svært at bruge 18 mm til noget....... Men tag til Lofoten og Vesterålen i Nordnorge, og så har du den perfekte objektiv. Det første FE objektiv til mit Sony A7RII var et 16-35 mm 4.0. Et udemærket objektiv, men når Zeiss kommer med et 18 mm fast objektiv, så kan zoomet ikke følge med.